Back to top


Técnica Administrativa - Scientific Journal


Open Access

Ficha del artículo

Tipo: Review article

Título

Evolución e impacto del enfoque de competencias

Evolution and impact of the competencies approach

Autoría

García Aráoz, Rodolfo ⓘ

Antonietti, Andrea ⓘ

Fernández, Alejandro Gabriel ⓘ

Calvo, Juan Manuel ⓘ

Resumen

Este artículo resulta de la etapa de revisión de la literatura de un proyecto de investigación sobre las competencias necesarias para la gestión de clusters. La etapa de revisión se dividió en tres sub etapas para abordar, sucesivamente, los asuntos de competencias, clusters y finalmente, competencias para la gestión de clusters. De la evaluación de la literatura sobre competencias surge que existen excelentes artículos que tratan sobre el uso del enfoque de competencias en campos específicos como el desarrollo gerencial, la administración de recursos humanos, la administración estratégica, la educación e incluso en políticas ocupacionales de países. Sin embargo, se observó que no hay trabajos que analicen el enfoque de competencias de manera global y por lo tanto, no se ha podido valorar de manera completa su poder para explicar y actuar sobre fenómenos muy variados y de complejidad creciente, en campos numerosos y diversos. La carencia de una perspectiva holística sobre el enfoque de competencias tampoco ha permitido apreciar la gran plasticidad del concepto para adoptar formas diversas ni su versatilidad para operar en campos tan disímiles como las pruebas de selección de personal, la administración estratégica o el desarrollo económico de clusters. Consecuentemente, el objetivo de este artículo es exhibir la evolución integral del concepto de competencias, desde su origen en 1959, cuando White lo introduce al mundo académico y destacar su poder para operar sobre múltiples campos académicos y de práctica e incluso transformarlos.

Abstract

This article is the result of the literature review of a research project on cluster management competences. The literature review stage has been divided in three topics: competences, clusters and cluster management competences. After completing the review on competences it is possible to appreciate that already exists excellent artícles on the competence approach in specific fields such as management development, human resource management, strategic management, educatión and even on government employment policies. However, it has been possible to observe that there are no articles with a global perspective on the subject of competences and therefore, it has not been possible to appreciate its power to explain and act over diverse and complex phenomena in numerous fields. The absence of a holistic perspective does not permit to understand the plasticity of the concept to adopt different forms and the versatility of the approach to be used in activities as diverse as selection tests, strategic management or cluster development. For these reasons, this article´s goal is to show the competence concept evolution, since it was introduced to the academic world in 1959 by White and to highlight this approach power to act over different academic and practitioner fields and even to transform them.

Palabras Clave: competencias, sistemas de gestión, clusters

Keyword: competences, management systems, clusters

Bibliografía - Bibliography

Amigot, P.; Martínez, L. (2013). Gestión por competencias, modelo empresarial y sus efectos subjetivos. Una mirada desde la psicología social crítica. Universitas Psychologica, 12(4), 1075-1086. doi:10.11144/Javeriana.UPSY12-4. gcme

Amigot, P.; Martínez, L. (2013). Gestión por competencias, modelo empresarial y sus efectos subjetivos. Una mirada desde la psicología social crítica. Universitas Psychologica, 12(4), 1075-1086. doi:10.11144/Javeriana.UPSY12-4. gcme

Armstrong, M.;Taylor, S. (2014). Armstrong s handbook of human resource management practice. Kogan Page Publishers.

Ashworth, P. D; Saxton, J. (1990) On Competence, Journal of Further and Higher Education, 14:2, 3-25, DOI: 10.1080/0309877900140201

Hager, P.; Gonczi, A. (1996). What is competence?. Medical teacher, 18(1), 15-18.

Kennedy, D., Hyland, Á.; Ryan, N. (2009). Learning outcomes and competences. Introducing Bologna objectives and tools, 3, 1-18.

Lawson, C. (1999). Towards a competence theory of the region. Cambridge Journal of Economics, 23(2), 151-166.

Le Deist, F. D.; Winterton, J. (2005). What is competence?. Human resource development international, 8(1), 27-46.

McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for intelligence. American psychologist, 28(1), 1.

Nordhaug, O.; Gronhaug, K. (1994). Competences as resources in firms. International Journal of Human Resource Management, 5(1), 89-106.

Norris, N. (1991). The trouble with competence. Cambridge journal of education, 21(3), 331-341.

Prahalad, C. K.; Hamel, G. (1990). The core competence. Harvard Business Review.

Salman, M., Ganie, S. A.; Saleem, I. (2020). The concept of competence: a thematic review and discussion. European Journal of Training and Development, 44(6/7), 717-742.

Škrinjarić, B. (2022). Competence-based approaches in organizational and individual context. Humanities and social sciences communications, 9(1), 1-12.

Stevens, G. W. (2013). A critical review of the science and practice of competency modeling. Human Resource Development Review, 12(1), 86-107.

Villalobos-Pérez, A., Quirós-MorAles, D.; León-Sanabria, G. (2011). Algunas consideraciones teóricas y metodológicas para el desarrollo de un modelo de competencias críticas (MCC): un enfoque operante. Avances en Psicología Latinoamericana, 29(1), 62-76.

Wernerfelt, B. (1984). A resource‐based view of the firm. Strategic management journal, 5(2), 171-180.

White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66(5), 297–333. doi:10.1037/h0040934

Winterton Jonathan - The Oxford Handbook of Human Resource Management. Boxall, Purcell y Wright (editors) - 2007 - Training, development and competence -

Woodruffe, C. (1993). What is meant by a competency?. Leadership and organization development journal, 14(1), 29-36.


Journal: Técnica Administrativa - ISSN: 1666-1680

Volume: 23, Number: 1, Order: 2; [ISSUE:97]

Date of publisher: 2024-01-18

URL: www.cyta.com.ar/ta/article.php?id=230102

License: Atribución 4.0 - Internacional (CC BY 4.0) / © Ciencia y Técnica Administrativa

Registro ISSN:1666-1680

Cita del artículo

García Aráoz, Rodolfo ; Antonietti, Andrea; Fernández, Alejandro Gabriel (2024). Evolución e impacto del enfoque de competencias. Técnica Administrativa. 23(1), 2. http://www.cyta.com.ar/ta/article.php?id=230102


Google Scholar Index

Article

Evolución e impacto del enfoque de competencias

Publisher:

Ciencia y Técnica Administrativa - CyTA


To send article, send it to the email: editorialcyta@gmail.com

Identify it, in the subject field, with the word: Article

In the body of the email, indicate the following information for each of the authors, name to be quoted, filiation, and email