Ciencia y Técnica Admistrativa

Identificación de las potencialidades productivas para la competitividad de la microrregión cafetera del municipio de ciénaga, Magdalena

Identification of the productive potential for the competitiveness of the coffee microregion of the municipality of Ciénaga, Magdalena

Robles Panetta, Eduardo

CLPE, Servicio Nacional de Aprendizaje - SENA Magdalena. Colombia

erobles@sena.edu.co

Gonz√°lez Castillo, Freddy

CLPE, Servicio Nacional de Aprendizaje - SENA Magdalena. Colombia

fjgonzalez@sena.edu.co

Issa Fontalvo, Sugey Martha

SENOVA, SENA Regional Magdalena, Santa Marta, Magdalena, Colombia

sugeyissa@hotmail.com

Resumen

El presente art√≠culo es el producto de la investigaci√≥n cuyo prop√≥sito fundamental fue identificar las potencialidades productivas de la microrregi√≥n cafetera del municipio de Ci√©naga, Magdalena. La investigaci√≥n fue mixta e implement√≥ la metodolog√≠a de diagn√≥stico comunitario participativo; tuvo un dise√Īo no experimental, transeccional, descriptiva y de campo. La poblaci√≥n estuvo constituida por 2.937 unidades familiares. Como instrumento para la recolecci√≥n de datos se elabor√≥ un cuestionario de 33 √≠tems, validado por expertos en el √°rea y asimismo, se utiliz√≥ la cartograf√≠a social como instrumento del diagn√≥stico. La muestra escogida para la aplicaci√≥n del instrumento estuvo constituida por 421 unidades familiares. Se busca impulsar la cultura emprendedora y la innovaci√≥n con miras a generar un nuevo perfil productivo y competitivo centrado en la creaci√≥n de valor agregado, la generaci√≥n de empleo de calidad y la incorporaci√≥n de conocimiento.

Abstract

This article is the product of the research whose main purpose was to identify the productive potentialities of the coffee micro-region of the municipality of Ciénaga, Magdalena. The research was mixed and implemented the participatory community diagnostic methodology; Had a non-experimental, transectional, descriptive and field design. The population was constituted by 2,937 family units. As a tool for data collection, a questionnaire of 33 items was prepared, validated by experts in the area and also, social cartography was used as a diagnostic tool. The sample chosen for the application of the instrument consisted of 421 family units. It seeks to promote entrepreneurial culture and innovation with a view to generating a new productive and competitive profile centered on the creation of added value, the generation of quality employment and the incorporation of knowledge.

Palabras Clave:

productividad, competitividad, transformación socio-económica

Keyword:

productivity, competitiveness, social-economic transformation


Publisher: Técnica Administrativa - ISSN: 1666-1680

Volumen: 17, Number: 2; [ISSUE:74]

Date of publisher: 2018-04-15

URL: www.cyta.com.ar/ta1702/v17n2a3.htm